tirsdag 8. september 2015

Fordi jeg elsker deg av Helene Uri


"Fordi jeg elsker deg" av Helene Uri er en av de fortellingene som vi så inderlig skulle ønske ikke var sann, men dessverre er det flere kvinner og jenter som opplever slikt som Eline.



Denne fortellingen handler om Elin og hvordan hennes liv plutselig forvandles på et blunk.
Elin er en helt vanlig jente. Hun går på videregående skole. Elin er pen, vellykket, har gode bestevenner. Hun er også svært lykkelig og tilfreds med seg selv helt til hun møter Fredrik en dag. Fredrik ja, han med det store smilet. Han som vet hva han skal si og hva som gjør inntrykk på alle. Han som alle liker. De to blir sammen og har det utrolig bra. Men etter at hun begynner å få utrolige meldinger fra Bjørn og blåmerker på kroppen til Elin, endres alt. Absolutt alt. Hvordan skal hun komme seg vekk fra dette usunne forholdet. Kommer hun seg vekk med livet i behold?




Jeg må ærlig si at jeg felte noen tårer etter å ha lest "Fordi jeg elsker deg". Jeg var ikke bare trist for
di jeg leste ferdig siste siden i boka, men fordi det finnes så mange kvinner som er i dårlige forhold der partneren slår, manipulerer men også svikter. Det er veldig lett for oss andre å spørre hvorfor kvinner i ulykkelige forhold ikke kommer seg vekk, men ved å lese Elins fortelling så skjønner vi at det slettes ikke er så lett å komme seg ut av slike forhold.
Jeg har faktisk ikke noe dårlig jeg vil si om denne boka. Kun positive ord! "Fordi jeg elsker deg" har ingen svakheter!
 Noe jeg fort la merke til var hvor svært lettlest boka var. Det var veldig vanskelig å legge den fra seg. Noe annet jeg la merke til var hvor fantastisk flott Helene beskriver Elins følelser. Det gjorde leseropplevelsen enda mer magisk.
Til slutt vil jeg nevne at dette er en bok ALLE bør lese. Jeg tror ikke at mange vet hvor stort problem vold mot kvinner er. Ved å lese Elins historie tror jeg at flere vil skjønne alvoret. Jeg håper også at boka etterhvert blir en del av pensumet på ungdomsskolen. En så velskreven og flott bok som skildrer et stort samfunnsproblem bør ingen gå glipp av. Boka får terningkast seks!

Tittel: Fordi jeg elsker deg
Forfatter: Helene Uri
Forlag: Cappelen Damn
Antall sider: 152
Sjanger: spenning, ungdom


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn