onsdag 2. september 2015

Bok Buzz på Fagdag om ungdomslitteratur og formidling

Hei, dere!

Må først unnskylde for at jeg blir fraværende fra bloggen fra en tid til annen. Jeg har mye å gjøre i disse dager men skal prøve å legge ut minst et innlegg hver måned.

Men for å skrive om det jeg skulle blogge om i utgangspunktet. Lenvik Bibliotek og bibliotekar Arne Harald Steilbu bestemte seg for å lage en ressursgruppe for leseglade ungdom i Lenvik. Dette måtte jeg jo selvsagt være med på! Vi er nå i skrivende stund 10 ungdommer fra ungdommer fra ungdomskolene og videregående skolene på Lenvik. Det vi hovedsaklig skal gjøre er å formidle leseglede til andre ungdommer. Ungdom hører som vanlig på andre jevngamle.


Dette er logoen våres laget av flinke Lisa Bakkelund. Hun er også med i gruppa.

Så for å lære mer om formidling var vi på Fagdag om ungdomslitteratur og formidling på Litteraturhuset i Oslo. Vi tok flyet fra Bardufoss litt over klokka syv om morgenen og ankom på Litteraturhuset nesten to (!) timer for sent, dette er på grunn av tåke og flyet ble forsinket :P Men, men vi fikk med oss det meste. Gjestene som skulle snakke på fagdagen var mange og forskjellige. Det var alt fra kule bibliotekarer, folk fra Uprisen og Ubok til dyktige forfattere som Neha Naveen, Lars Mæhle, Annette Munch og selveste SIRI PETTERSEN (ja!! æhh!). Det som også var artig var at alle som var tilstede fikk en goodiebag med masse snacks for alle leseglade sjeler. Så jeg regner med å legge ut en del bokanmeldelser.
Vi fikk også snakket med redaktører fra Cappelen Damn og Gyldendal om at vi (Bok Buzz) og dem skulle arbeide sammen. Vi skulle hjelpe dem ved å gi tilbakemelding på nye ungdomsbøker, og de skulle sende oss bøker. En vinn-vinn situasjon.
Her tok jeg en sjølfie med Erling og Mikael som også er med i Bok Buzz


Her er vi sammen med Siri Pettersen og to damer fra Gyldendal. (bildet er tatt av Nina fra ubok. Den ligger på Uboks Instagram)
Alt i alt var det en veldig bra dag og jeg lærte veldig mye. hvis vi ser bort fra at jeg og de andre fikk null søvn siden vi måtte ta flyet tilbake til Bardufoss samme dag. Høydepunktet var uten tvil da jeg fikk møte, snakke med henne og få autograf fra min favoritt forfatter Siri Pettersen. Hvor mange i verden kan si at de har fått klem fra henne? Hehe!

Ha en fin dag videre <3
XoXo, Zuhayr.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn