tirsdag 25. november 2014

Primitive Pungdyr av Arne Svingen

Fengende frekt
Primitive Pungdyr av Arne Svingen handler om femten år gamle Rikard (kalt Dick). Med sin eneste venn, Jønna, som støtte prøver han å sette en verdensrekord som er nesten 
umulig. Nemlig å være verdens mest negative person. Men ute av det blå dukker Vilde og gjør rekordforsøket vanskelig å oppnå.. Boka er humoristisk om å være femten, forelsket og samtidig ha en bestevenn som er forelsket i læreren.
Boka starter veldig bra og fanger oppmerksomheten din straks du har lest forordet. Men etter hvert surrer Svingen med å holde på leserens oppmerksomhet. Et stort minus er at forfatteren er VELDIG dårlig på beskrivelser, man blir nesten frustrert av hvor lite beskrivelser av hovedpersonene. Jeg mener at en god bok har en del beskrivelser sånn at leseren kan lage bilder opp i hode, hvis ikke så mister man det magiske med å lese bøker. Språket er lett å forstå og jeg liker at boken har litt dose med frekkhet. Slutten er veldig irriterende og uforutsigbar så jeg håper det blir en oppfølger, men at “Primitive Pungdyr” er såpass uforutsigbar gjør at man blir holdt på pinebenken og må lese videre. Boka er ikke original, altså hvor mange bøker og filmer finnes det om ungdommer som lager en fest som de sent vil glemme? Er det rart at jeg er negativ? Jeg bare spør
Boken har en balansert mengde med humor og drama noe som gjør dette til en bra ungdomsbok. Arne Svingen skriver generelt kritikerroste bøker men jeg syns ikke dette er en av hans beste verk. Den passer mer til gutter og er perfekt for ungdommer som ikke leser mye. Etter mye om og men så gir jeg den sterk firer.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn