tirsdag 25. november 2014

Det er min tur nå av Renate Nedregård

Håpløs kjærlighet
“Det er min tur nå” av Renate Nedregård handler om klasseskille og håpløs kjærlighet. Hovedpersonen Melissa er født i forstaden Hølet, som barnet til en omsorgsløs alenemor. Hun er som alle jevnaldrende ungdommer rundt henne. De som ikke snakker om annet enn kjærester, klining og neste fest. Men er det det hun vil? Vil hun ha en helgejobb her og der og gå på tygd? Eller vil hun bli noe, engasjere seg i samfunnet og ha en trygg fremtid? Og i tillegg til alt som pågår i livet hennes har hun et godt øye til Alexander, barndomsvennen med fremtidsplaner.
“Det er min tur nå” er en bok ALLE ungdommer burde lese. Renate beskriver Melissas følelser på en fantastisk god måte. All ære til henne! Jeg påstår at mange undomsskoleelever vil kjenne seg igjen i denne boken, spesielt jenter. Det er på denne tiden du skal ta vanskelige valg, finne deg en kjæreste, debutere seksuelt (?) , være på de hotteste festene og henge med de kuleste folkene. Boka tar opp problemer som å passe inn og oppnå noe når man ikke har noen motivasjon og/eller hjelpemidler. Det er kanskje vanskelig å forstå at det er klasseskille i verdens beste land å leve i, kanskje ikke i like stor grad som andre land men det finnes. Melissa lærer oss at det er lett å bli noe dersom man har intuisjon og støtte. Noe jeg la merke til var at boken var veldig lettlest og vanskelig å legge fra seg. Språkbruket var “top notch” og er slik vi ungdommer snakker og utrykker oss. Og plottet er aldeles realistisk, det eneste jeg hakker ned på er hvordan den utspiller seg på slutten. “Det er min tur nå” må bli nominert til Uprisen fordi boka var en magisk leseropplevelse som varte lenge etter den var ferdig.Den får en sterk femmer fra meg.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn