søndag 12. juli 2015

Øya (Beta 2) av Torborg Igland & Amund Hestsveen

Intens og actionfylt dystopi

Denne anmeldelsen var på trykk i Folkebladet 20/6-15

Øya er bok nummer 2 i trilogiserien Beta. Forrige bok het Flukten mens siste boks navn er ennå ukjent. Trilogien er skrevet av to journalister ved navn Torborg Igland og Amund Hestsveen.

Kodak og Jor klarer å flykte fra Skandia. Skandia er Norden seksti år fram i tid. De nordiske landene er slått sammen til ett totalitær stat. Et grusomt diktatur der fri tenking og ytringsfrihet er forbudt. Der fleste barn blir satt opp i dormer hvor de konkurrerer om å bli valgt til offisertrening, uten noen kjennskap til sin bakgrunn eller familie. Der myndighetene driver med propaganda som feks. at regn er giftig eller at naturen utenfor muren er fullstendig ødelagt. I tillegg til dette så holder Skandia befolkningen under kontroll ved null tilgang til kunst, litteratur eller musikk. Og ingen må under noen omstendigheter finne ut hva som skjedde for seksti år siden. Dette har Kodak og Jor unnslippet ved å flykte til ei øde øy, men hva vil møte dem der? Og hva vil skje med skadde Livni som må holde på hemmeligheten tilbake i Skandia.

Beta er en science fiction trilogi som er noe à la George Owells "1984". Du er overvåket, fra dine første levedager til dine siste. Null selvstendig. Null ytringsfrihet. Null fri tenking. Boken viser oss hvor brutal samfunnet kan bli hvis vi tar demokratiet og ytringsfriheten for gitt. Akkurat som forgjengeren er Øya litt treg i begynnelsen, men etterhvert blir boken spennende og nervepirrende. Boka er virkelig en av de bedre dystopiske bøkene jeg har lest. Måten alt er satt sammen og skrivemåten er genialt. Alt i alt har forfatterene skrevet et mesterverk av en bok med ingen svakheter. To dyktige forfattere med én fremragende prestasjon. Både denne og den forrige boka anbefales til alle og enhver Jeg gir Øya terningkast seks.

Kart over Skandia