tirsdag 25. november 2014

Alt du kan ønske deg av Linn T. Sunne

Skuffende og uten noe hint av humor er det første som jeg kommer på etter at jeg har lest “Alt du kan ønske deg” av Linn T. Sunne. Uten å avsløre for mye handler boka rett og slett om ulykkelig forhold og vanskelige foreldre. Om bortskjemte Siri som har lyst til å slå opp med Jens men ikke kan på grunn av sykdommen hans.
Boken begynner veldig bra men den stopper underveis. Linn T. Sunne har skrevet en ungdomsbok som ikke fortjener å vinne Uprisen. Den er fylt til randen av klisjeer og forfatteren gjør ingenting for å engasjere leseren. Hvis det ikke var for min tvangtanke om å lese ferdig bøker samme hvor dårlig de er hadde jeg kastet den for lenge siden. “Alt du kan ønske deg var retrospektiv, fortelleren begynner slutten. Jeg likte at boken hadde to fortellerstemmer. Det gjør den mer spennende, vi får bedre innblikk på forholdet og følelsene deres. Og språket var veldig bra. Det faktumet at den var skrevet på nynorsk ga boken særpreg.
Jeg syns det som gjorde boka dårlig var at plottet er svært enkelt, det er ikke variert og hovedpersonene er mer eller mindre karakterløs.
Boken anbefales til ungdom som liker lettleste bøker og de som ikke leser mye nynorsk. “Alt du kan ønske deg” får terningkast tre fra meg

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn