lørdag 26. april 2014

Nådegaven av Kristin Cashore

·         Første bok i trilogien «Nådegaven» 


Fakta:
Tittel : Nådegaven
Forfatter: Kristin Cashore
Sjanger: spenning, fantasy
Målgruppe : Ungdom
Antall sider : 480 (inkl. epilog og prolog)
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2014 (2008 original)

Litt om boken:

Dette er en ny bok som nettopp har kommet ut på norsk. Boka handler om hovedsaklig om ei jente som heter Katsa. Katsa lever i en verden der noen folk er født med spesielle evner. Denne begavelsen kalles nådegave og Kasta har en nådegave. Mange er skeptiske til de som har en nådegave og de blir ofte ekskludert av samfunnet. Alle som har en nådegave er markert med øyner av forskjellige farger. Katsas nådegave er å drepe og onkelen hennes, kong Randa av Midtlun bruker henne som våpen. Så går Katsa, prins Raffin og noen venner av dem sammen for å bort all urettferdigheten i de syv kongedømmene. De lager Rådet og Katsa går ut på forskjellige oppdrager for å hjelpe folket. På en av disse oppdragene møter hun Po. Katsa stoler ikke på han så hun ender opp med å slå han bevisstløs men likevel så gir Po seg ikke. Til slutt finner de tonen og reiser i lag på en halsbrekkende eventyr.
Nådegaven er en enkel bok. Den er lettlest,og til tider morsom. Den har en engasjerende historie. Boka har nettopp kommet ut på norsk. Bok 2 kommer ut etter planen i september og nummer 3 i januar 2015. Originalen kom ut på engelsk først i 2008 og heter «Graceling». 

                                                                                        
Min mening:

Jeg anbefaler virkelig denne boka. Boka passer nok mer til jenter enn til gutter men jeg syns at siden den har en god dose med spenning og action at gutter også kan lese den.
Jeg likte spesielt hovedpersonen og heltinnen, Katsa. Hun er en av de sterkeste og tøffeste heltinner jeg har sett på lenge. Hun overgår virkelig Bella og Katniss på mange områder. Jeg liker ideen om at noen mennesker er født med en nådegave, altså med egenskaper som er helt utenom det vanlig. Plottet er enkelt. Så boka er ikke så vanskelig å lese og forstå innholdet. Jeg syns Nådegaven har en interessant, trist historie samtidig som den er .Det er ikke ofte jeg blir så oppslukt av bøker. Jeg har forelsket meg, helt og fullstendig i denne boka. Jeg syns at Kristin Cashore har skrevet en bra debutbok og jeg gleder meg å lese resten av triologien. 


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn