lørdag 26. april 2014

En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

”Folk påsto at Ove alltid så verden i svart og hvitt. Mens hun var farger. Hele paletten hans.”

Fakta:
Tittel : En mann ved navn Ove
Forfatter: Fredrik Backman
Sjanger: spenning, roman,  YA
Målgruppe: Ungdom/ Ung voksen
Antall sider : 322
Forlag: Cappelen Damm


Litt om boken: 


«En mann ved navn Ove»kom ut i fjor, og den er debut romanen til den svenske forfatteren Fredrik Backman. Boka er spennende og morsom historie som samtidig sier noe viktig om oss selv og vår tid. "En mann ved navn Ove" er humoristisk, seriøs, jordnær og rørende bok om niogfemti år gamle gubben Ove og hans liv. Når det nyinnflyttede paret i nabohuset er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det starten til en humoristisk og hjertevarm historie om irriterende katter, uventet vennskap og kunsten å rygge med tilhenger. Språket er veldig varierende og varm. "En mann ved navn Ove" er en roman om kjærlighet, skikkelig verktøy og betydningen av alltid å kjøre Saab.




Min mening:

Anbefales på det varmeste. Denne boka påkaller både latter og en tåre i øyekroken. En herlig bok som det ikke er lett å legge fra seg. Den var skrevet på en måte som får deg til å føle at du kjenner Ove. God humor, rørende fortelling og gode skildringer. Det eneste som jeg ikke likte med boka var at den tok slutt. Boka minner meg litt om Jonas Jonassons «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant». ». Jeg trodde jeg kom til å mislike hovedpersonen etter de første kapitlene, men boken gjør bra jobb med bakgrunnshistorien til den sure gubben Ove.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bakgrunn